لینک ها برای موتورهای جستجو چه مفهومی دارند؟

دو دلیل برای استفاده از لینک ها برای موتورهای جستجو وجود دارد:

  1. برای کشف صفحات وب جدید
  2. برای تصمیم گیری اینکه در رتبه بندی گوگل چه امتیازی به سایت بدهد

وقتی که موتورهای جستجو وارد یک صفحه وب می شوند محتویات آن را در فهرست خود ذخیره می کنند،و در این صورت است که تصمیم می گیرند با توجه به محتوا و کلمات‌کلیدی مناسب در متن چه امتیازی در رتبه بندی به آن صفحه بدهند. (گوگل در رابطه با این موضوع توضیحاتی در یک ویدئو کوتاه داده است)

اهمیت لینک از نظر موتورهای جستجو

البته گوگل تنها به محتویات متن امتیاز نمی دهد بلکه به تعداد لینک هایی که سایت های دیگر به صفحه شما داده اند و اعتبار آن سایت ها هم توجه می کند.

به طور ساده این طور می توان گفت که هر چقدر تعداد لینک های سایت های معتبر به سایت شما بیشتر شود رتبه شما در موتور جستجو بیشتر می شود.

لینک به عنوان یک فاکتور جهت رتبه دهی به گوگل امکان غالب شدن بر موتور های جستجوی دیگر را داد که این به اواخر سال ۱۹۹۰ بر می گردد که یکی از موسس‌های گوگل به نام Larry Page ، page Rank را اختراع کرد که گوگل برای

اندازه گیری کیفیت صفحه براساس تعداد سایت هایی که به یک صفحه لینک می کنند از آن استفاده کرد.

ابزار اندازه گیری page ranking بعدها بخشی از همه ی الگوریتم های امتیازدهی سایت ها شد. چرا که راه بسیار خوبی برای ارزشیابی کیفیت یک سایت بود. این راه بسیار موثر بود چرا که می توان تعداد لینک هایی که به یک سایت می‌شود را

به عنوان یک رای گیری درباره مناسب بودن محتوای سایت در نظر گرفت. برای مثال اگر کسی به صفحه ی دیگری لینک کند پس حتما محتویات آن سایت سزاوار این بوده است که به آن لینک کنند. این بدان معناست که اگر کسی به سایتی لینک می کند در واقع آن سایت را به عنوان یک منبع مفید معرفی کرده است. در غیر اینصورت لینک نمی‌کرد. درست مثل این است که شما یک رستوران بد را به دوستتان معرفی نمی کنید.

هر چند که سئو کارها خیلی زود راه هایی برای اداره page rank و کلمات کلیدی برای فریب گوگل پیدا کردند اما گوگل راه هایی برای شناسایی اینگونه سایت ها پیدا کرد و شروع به پاک ‌کردن این ‌نوع از سایت‌ها از صفحه جستجو کرد. همچنین گوگل بسیاری از روش ها که در افزایش رتبه سایت خوب به نظر می‌آمد را در رتبه بندی خود بیهوده قلمداد کرد برای مثال ثبت وب دایرکتوری محلی برای داشتن لینک به وب سایت های دیگر در نظر گرفته می شد. بنابراین گوگل ارزشی برای این نوع از لینک ها قائل نمی شود.

بنابراین گوگل شروع به جریمه اینگونه از سایت ها که از این رو های بیهوده استفاده می کنند، کرد. الگوریتم پنگوئن یکی از همین روش ها برای شناخت انواع لینک بیلدینگ و جریمه کردن سایت هاست. درک صحیح از اینکه از کدام ترفند های ساخت لینک بیلدینگ نباید استفاده کرد تا قوانین گوگل را نقض نکنیم موضوعی است که بعدا به آن می پردازیم.

من الگوریتم کاملی که گوگل با استفاده از آن سایت‌ها را در نتایج‌جستجوی خود قرار می‌دهد را نمیدانم اما چیزی که همه سئو کارها در آن اتفاق نظر دارند، این است که لینک نقش مهمی را در این الگوریتم ها ایفا می کند.