انتخاب کلمات کلیدی برای فروشگاه اینترنتی

کلمات کلیدی متن چگونه تعیین میشود؟

بطور معمول استفاده و انتخاب کلمات کلیدی در متن به هدف سئو ، در تناقض با کاربری مطلب و انتقال صحیح مفاهیم خواهد بود. استفاده بیش از حد یک کلمه یا عبارت در متن میتواند موجب رنجش کاربران هنگام مطالعه شود. به هیچ عنوان پیشنهاد نمیکنم که متن محصول خود را با کلمات کلیدی بمباران کرده و یا از جملات تکراری استفاده کنید زیرا مهمترین چیز برای یک فروشگاه اینترنتی رضایت کاربران و احساس حرفه ایی بودن فروشگاه است.

کلمات کلیدی برای فروشگاه اینترنتی

با این وجود بخش‌های موثر و مهمی هستند که در هنگام انتخاب کلمات کلیدی برای فروشگاه اینترنتی و نوشتن یک مطلب برای یک محصول جدید بهتر است به آنها توجه کرده و کلمات کلیدی مرتبط با محصول را ماهرانه در آنها بکار بگیرید. با اینکار شما میتوانید کلمه مورد نظر خود را برای روبات‌های گوگل بعنوان کلمه کلیدی معرفی کرده و جایگاه مناسبی در نتایج گوگل کسب کنید.

قبل از شروع به نوشتن یا سئو یک محصول به موضوع مورد نظر فکر کرده و کلمات کلیدی مناسب برای آن را مشخص کنید، سپس با مطالعه سایر مقالات فروشگاه ساز هشت بهترین گزینه را شناسایی کرده و تمرکز خود را هنگام نوشتن بر روی آن قرار دهید

۱٫ عنوان نوشته
کلمه کلیدی موردنظر خود را حداقل یک بار در عنوان صفحه محصول ذکر کنید و تا حد امکان در ابتدای آن.

عنوان صفحات هم برای موتورهای جستجو و هم برای کاربرانی که به دنبال محصول خاصی هستند با اهمیت است.

کلمات کلیدی برای فروش

یکی از فاکتورهای گوگل برای رتبه‌بندی فروشگاه بعد از راه اندازی فروشگاه اینترنتی در نتایج میزان علاقه کاربران به یک صفحه خاص است. استفاده صحیح از کلمات کلیدی در کنار انتخاب عنوان جذاب میتواند تعداد کلیک صفحه محصول شما را در نتایج بالا برده و در مرور زمان موجب بهبود رتبه شما گردد.

چراباید به عنوان صفحه محصول اهمیت بدهیم؟
عنوان صفحه تاثیر زیادی بر سئو سایت شما خواهد داشت و میتوانید با تعریف درست آن میزان ورودی فروشگاه اینترنتی خود از گوگل را افزایش دهید. در ادامه دلایل آنکه باید به سئو عنوان صفحه اهمیت بدهیم را ذکر میکنیم:

مرورگرها عنوان صفحه شما را نشان میدهند
مرورگرهای پراستفاده مانند فایرفاکس، گوگل کروم، اینترنت اکسپلورر، اپرا و … همگی عنوان صفحه را در بالای پنجره‌های خود به نمایش میگذارند.

کلمات کلیدی در فروش اینترنتی

دقت کنید موتورهای جستجو عنوان صفحه را در نتایج نشان میدهند

زمانیکه کاربران در موتورهای جستجو کلمات کلیدی موردنظر خود را جستجو میکنند اولی خطی که در نمایش داده میشود عنوان صفحه شما است که در تگ متا تعریف کرده‌اید. همین امر موجب اهمیت سئو عنوان صفحه میشود که در ادامه این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

• در اشتراک گذاری شبکه‌‌های اجتماعی عنوان صفحه شما نمایش داده میشود
زمانیکه شما صفحه‌ای در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک میگذارید بطور پیش فرض عنوان صفحه در مطلب منتشر شده نمایش داده میشود.
سه دلیل ذکر شده در بالا همگی اهمیت عنوان صفحه و نحوه نمایش آن به بازدیدکنندگان سایت شما را نشان میدهند، با اینکه هیچ محدودیتی در تعداد کاراکترهای عنوان صفحه وجود ندارد بهتر است که مهمترین بخش آن در بین ۶۰ تا ۷۰ کاراکتر اول باشد زیرا فقط این بخش در نتایج جستجو نمایش داده میشود.

کلمات کلیدی

۷ نکته اصلی در سئو عنوان صفحه

در نتایج جستجو اولین چیزی که به چشم میخورد خط آبی رنگ با کلمات درشت‌تر است که عنوان صفحه را در خود جای داده است، شما باید با رعایت نکات سئو بازدیدکنندگان را ترغیب کنید تا سایت شما را از میان دیگر نتایج پیشنهادی گوگل انتخاب کنند.

۱٫ نام شرکت را در عنوان صفحه قرار دهید

عنوان صفحه اصلی سایت شما باید نام شرکت و فروشگاه را در ابتدای خود داشته باشد و برای صفحات داخلی فروشگاه بهتر است که نام شرکت در انتهای عنوان صفحه قرار گیرد و اطلاعات مهمتر را در ابتدای آن قرار دهید.

۲٫ کلمات کلیدی را در ابتدای صفحه قرار دهید

برای بهبود وضعیت سئو صفحه، کلمات کلیدی اصلی خود را در ابتدای عنوان صفحه قرار دهید. زیرا:

موتورهای جستجو صفحاتی که کلمات کلیدی در ابتدای عنوان صفحه وجود دارد را بیشتر به کاربران پیشنهاد میدهند.

کلمه کلیدی در ابتدای عنوان صفحه توجه بیشتری از کاربران جلب میکند و شانس کلیک بر روی سایت شما را افزایش مید هد.
جلب توجه کلمات کلیدی موجود در عنوان صفحه نسبت کلیک بر نمایش شما را در گوگل افزایش میدهد که موجب بالاتر آمدن شما در نتایج موتور جستجو میشود.

۳٫ استفاده از خط عمودی در عنوان صفحه

شما می توانید با استفاده از کاراکتر (|) در عنوان صفحه عبارات را از یکدیگر جدا کرده و ظاهری تمیز و مرتب به آن بدهید با این کار کاربران متن آن را سریعتر تشخیص میدهند و شانس کلیک بر آن افزایش می یابد.

۴٫ استفاده از اعداد در عنوان صفحه

استفاده از اعداد در ابتدای عنوان صفحه کاربرد صفحات را بیشتر میکند بطور مثال مطلبی با عنوان ۱۰ نکته اساسی در سئو عنوان صفحه افراد را به بازدید صفحه شما ترغیب میکند زیرا میدانند که چه انتظاری از صفحه شما باید داشته باشند.

۵٫ از عنوان صفحه تکراری خودداری کنید

این امر بسیار مهم بوده تا جاییکه گوگل در وبمستر خود صفحاتی که عنوان یکسانی دارند را شناسایی کرده و تذکر میدهد، اگر تعداد صفحات شما بسیار زیاد است و امکان تعیین عنوان صفحه بصورت دستی برای شما وجود ندارد حداقل برای صفحه اول و صفحات مهم سایت عنوان صفحه را مشخص کرده و نکات سئو را مدنظر قراردهید.

۶٫ برتری خود را در عنوان نشان دهید

قراردادن حجم زیادی از اطلاعات در ۷۰ کاراکتر کار راحتی نیست پس سعی کنید تا مهمترین برتری‌های خود را در آن بگنجانید. بشور مثال عبارت بهترین پیشنهاد یا کمترین قیمت میتوانید افراد را به بازدید از سایت شما ترغیب کند.

۷٫ عنوان صفحه مرتبط با مطالب سایت باشد

نوشتن عنوان صفحه با رعایت تمام نکات سئو و جذابیت بالا اگر در ارتباط با مطلب صفحه محصول فروشگاه نباشد ارزشی ندارد. کاربران انتظار دارند تا عنوان صفحه چکیده‌ای از محتوای صفحه باشد و در صورتیکه با محتوایی غیرمرتبط روبرو شوند به سرعت صفحه باشد و در صورتیکه با محتوایی غیرمرتبط روبرو شوند به سرعت صفحه شما را ترک خواهد کرد و این امر باعث بدتر شدن رتبه شما در نتایج جستجو خواهد شد.

کلمات کلیدی فروش

۲٫ تگ‌های HTML

عنوان بخش‌های مختلف یک نوشته یا همان تگ‌های HTML بر تصمیم گیری موتور جستجو برای انتخاب کلمات کلیدی یک صفحه بسیار موثر هستند.
قرار دادن کلمه مورد نظر شما در تگ h1 و h2 صفحه میتواند نقشی کلیدی در سئو نوشته شما داشته باشد.
لزومی ندارد که عنوان صفحه و تگ h1 یکسان باشد ولی تفاوت بسیار زیاد میان آنها میتواند موجب مشکوک شدن یا سردرگمی روبات‌های گوگل در انتخاب کلمات کلیدی نوشته شما شود.

سئو تگ‌های HTML

تگ‌های HTML یا عنوان همانطور که از نام آنها مشخص است برای متمایز کردن سرتیترهای نوشته از متن بکار میروند. آنها همچنین به نام سرتیتر هدر یا h1، h2 و … شناخته میشوند. مهمترین تگ‌های HTML، سرتیتر h1 و کم اهمیت‌ترین آنها h6 است. در کدنویسی سایت خود باید ترتیب استفاده از تگهای HTML را بدرستی رعایت کنید و اگر بطور مثال بعد از h1 از h3 استفاده کنید، بر سئو فروشگاه شما تاثیر منفی خواهد داشت.

انتخاب کلمات کلیدی

بعنوان یک مثال کاملتر نحوه کدنویسی و استفاده از تگ‌های HTML در یکی از مطلب به نام سئو چیست را بررسی می‌کنیم:

<h1> سئو چیست؟ <h1/>
<h2> اهمیت سئو در چیست؟ <h2/>
<h2>چرا موتورهای جستجو نیاز به سئو دارند؟ <h2/>
<h3> کلاه سیاه و کلاه سفید <h3/>

توجه داشته باشید که استفاده از سرتیتر h1 اهمیت بسیار بالایی دارد و هر صفحه از سایت باید یکی از آنها داشته باشد.
ترتیب استفاده از تگ‌های HTML در متن و کاربردهای تگ‌های HTML برای مشخص کردن بخش‌های مختلف یک متن بکار میروند و بر کاربردی بودن سایت از نظر کاربران و سئو نوشته تاثیر بسزایی دارند.

کاربرد تگ‌های HTML از نظر سئو

• ارتباط: موتورهای جستجو ارتباط موضوعی میان تگها با متن را بررسی میکنند.
• تعیین کلمه کلیدی: گوگل برای تعیین درصد استفاده از کلمات کلیدی به سرتیترهای عنوان اهمیت بالایی میدهد و با میزان استفاده از آنها در متن مقایسه میکند.
• اهمیت تگ h1: مهمترین تگ HTML، بوده و نباید هرگز از آن چشم‌پوشی نمود. موتورهای جستجو اهمیت ویژه‌ای به کلمات بکار رفته در آن میدهند وباید همانند title tag حاوی توضیحات مختصری در مورد صفحه باشد.
• محتوای مناسب بازدیدکنندگان: تگ‌های HTML دید مناسب برای درک بهتر محتوای صفحه به بازدیدکنندگان میدهند. گوگل اهمیت بالایی برای تجربه مناسب بازدید کنندگان در سایت شما قائل است، از اینرو استفاده از تگ‌های HTML بر سئو صفحه شما تاثیرگذار است.

کاربرد تگ‌های HTML از نظر کاربردی بودن سایت

• ‌سرتیتر h1 اطلاعات مختصر و مناسبی از آنچه که در ادامه خواهند خواند به بازدیدکننده سایت شما میدهد.
• استفاده از تگ‌های HTML متنوع و این امکان را به کاربر میدهد که به سرعت بخش موردنظر خود را در متن پیدا کند.
• استفاده از تگ‌های HTML موجب میشود تا مطلب ارائه شده تمیز و مرتب به نظر برسد.

کارهایی که نباید با تگ‌های HTML انجام دهید

• آنها را با کلمات کلیدی بمباران نکنید، استفاده بیش از حد کلمات کلیدی در تگهای ‌ HTML بر سئو سایت شما تاثیر منفی دارد.

• تگهای HTML تکراری در صفحات مختلف استفاده نکنید و سعی کنید که مطالب با هدرهای متفاوت داشته باشید.

• هر متنی که در صفحه از دید کاربران پنهان باشد بر سئو شما تاثیر منفی خواهد گذاشت و تاثیر آن در تگ‌های HTML چندین برابر است.
• سرتیتر h1 و عنوان صفحه را یکسان انتخاب نکنید.

 

۳٫ کلمات کلیدی در محتوای نوشته

بطور حتم مهمترین مکان برای قراردادن کلمات کلیدی محتوای نوشته محصول خواهد بود. چگونه ممکن است شما در مورد موضوع خاصی بنویسید ولی در هیچ کجای نوشته آن کلمه را بکار نبرید؟
استفاده از کلمه کلیدی در متن به معنی بمباران نوشته نیست، لازم نیست که هر یک خط در میان عین عبارت را تکرار کنید، شما میتوانید با بکارگیری کلمات مرتبط و یا ترکیب‌های مختلف هم در نتایج گوگل رتبه مناسبی کسب کنید و هم به خوانندگان فروشگاه خود احترام بگذارید. گوگل قادر به تشخیص کلمات هم‌معنی، مرتبط و همچنین ترجمه انگلیسی عبارت است. بعنوان مثال سه کلمه «ورزش»، «ورزشی» و «sport» میتوانند تاثیر مشابهی در تعیین کلمه کلیدی صفحه شما توسط گوگل داشته باشند.
بکاربردن بیش از حد یک کلمه یا عبارت در متن موجب میشود گوگل آن را بعنوان یک عبارت عمومی یا حرف ربط مانند «از»، «در»، «است» و غیره بشناسد، در نتیجه کلمه کلیدی صفحه شما نخواهد بود.

۴٫ آدرس صفحات

استفاده از کلمات کلیدی در آدرس صفحه تاثیر کمتری نسبت به سایر موارد خواهد داشت، ولی نکته قابل توجه آن است که همین آدرس در بسیاری از فروشگاه ها و بخصوص زمانیکه کاربران آدرس شما را مسنقیما کپی میکنند بعنوان انکر تکست لینک شما شناخته میشود و حضور کلمه کلیدی در آن میتواند برپیشرفت صفحه در آینده بسیار تاثیرگذار باشد. البته به شرطی که صفحه شما آنقدر کارآمد و جذاب باشد که کاربران به دیگران پیشنهاد دهند.

همانطور که میدانید آدرس فروشگاه از بخش‌های مختلفی برای قرارگرفتن کلمه کلیدی در آن تشکیل شده است. در میان قسمت‌های مختلف آدرس فروشگاه اینترنتی شامل دامنه اصلی، زیردامنه، دسته و صفحه، بهتر است که کلمه کلیدی مربوط به هر صفحه را در پایان آدرس فروشگاه و مختص همان صفحه قرار دهید، به این ترتیب شما برای هر صفحه از سایت کلمه کلیدی مجزایی داشته و پتانسیل جذب بازدیدکننده از گوگل افزایش می‌یابد.

گویا بودن آدرس فروشگاه :

اگر از کلمات کلیدی در URL استفاده نمیکنید تا حد امکان کلماتی به کار ببرید که بخوبی گویای محتوای صفحه باشند، با این کار بازدیدکنندگان دید بهتری نسبت به صفحه‌ای که به آن وارد میشوند خواهند داشت و در نهایت بر سئو سایت شما موثر خواهد بود.
کوتاه بودن آدرس سایت، هرچه آدرس سایت کوتاهتر باشد خواندن آن راحتتر خواهد بود در نتیجه از کلماتی مانند «از»، «در»، «با»، «برای» و شبیه اینها در آدرس سایت خود استفاده نکنید. کم بودن تعداد کلمات ارزش هر کدام را از نظر مورد نظر موتورهای جستجو بیشتر خواهد کرد.
‌کلمات کلیدی در ابتدای آدرس، کلمه یا عبارت کلیدی اصلی خود را در ابتدای بخش صفحه آدرس سایت قراردهید. روباتهای گوگل اهمیت چندانی به کلمات انتهایی آدرس‌های طولانی نمیدهند.

کلمات تکراری در URL

از تکرار کلمات پرهیز کنید، بطور مثال استفاده از یک کلمه در آدرس دسته و صفحه کار درستی نیست.
۸n8.ir/blog/blog.php
آدرس زیر جایگزین مناسبی برای آدرس فرضی بالا است:
۸n8.ir/blog/seo.php
یکسان نبودن با عنوان صفحه، لزومی ندارد که کلمات بکار رفته در آدرس نوشته با عنوان صفحه یکسان باشند، شما میتوانید آدرس دهی را با کلمات دیگری انجام دهید.
کاراکترهای نامناسب، ‌تا حد امکان از کاراکترهای نامناسب مانند &,? و % در آدرس سایت خود استفاده نکنید.
زیاده‌روی در سئو، استفاده بیش از حد کلمات کلیدی در URL میتواند تاثیر معکوسی بر سئو داشته باشد.

• بیش از یک تگ h1 در مطلب استفاده نکنید، اینکار ممکن است گوگل را به شما مشکوک کند که قصد دارید کلمات کلیدی خود را به او تحمیل کنید، بجای اینکار از تگ‌های HTML بعدی استفاده نکنید و با مطلب را در چند قسمت منتشر کنید.