گوگل در سالهای اخیر توجه زیادی به تولید محتوا از نوع با کیفیت دارد. ولی واقعا معیار کیفیت یک محتوا چیست؟ و چگونه میتوان موضوعات مناسب را انتخاب نمود؟ما در این آموزش از سری آموزشهای تیم فروشگاه ساز هشت تلاش نموده ایم تا شما را در راه اندازی فروشگاه اینترنتی از نوع موفق یاری نماییم.
بسیاری از فروشگاه های اینترنتی با مشکل نبود موضوع برای تولید محتوا مواجه هستند و نمیتوانند مطالب مفیدی را در زمینه کاری خود برای ارائه پیدا کنند. بطور قطع میتوان گفت که هیچ شرکت یا سایتی وجود ندارد که نتواند در زمینه تولید محتوای مرتبط با کار خود فعالیت کند؛ زیرا اگر واقعا هیچ اطلاعات و موضوعاتی پیرامون زمنیه کاری شما وجود ندارد چگونه میتواند برای شما درآمدزایی داشته باشد؟
بطور حتم مهمترین معیار برای کیفیت محتوا؛ رضایت کاربران فروشگاه اینترنتی و معرفی شما به دیگران است.
روشهای تولید محتوا:
۱٫ انتخاب موضوع مناسب
قبل از هر چیز باید تسلط کافی در زمینه کاری خود داشته باشید و مطالعات روزانه خود را در سطح اینترنت یا کتاب افزایش دهید. همه آن چیزی که شما در زمینه کاری خود میدانید و تجربه کردهاید میتواند برای دیگران ارزشمند باشد، هر چقدر این نکات ظریفتر و دقیقتر باشند مخاطبین مناسبتری نیز خواهند داشت.
بطور مثال اگر شما سایت فروشگاه لوازم الکترونیکی داشته باشید اطلاعات زیادی برای ارائه به مخاطبین خواهید داشت که عموما از اینترنت و سایتهای تولید کننده خارجی بدست میآید. ولی اگر فروشگاه شما در زمینه فروش کیف و کمربند چرم باشد چطور؟ آیا میتوانید اطلاعات مناسبی بر روی اینترنت پیدا کند؟ خیر. در چنین شرایطی شناخت دقیق از زمینه کاری و تجربیات شما بسیار ارزشمند خواهد بود. مقالاتی مانند “تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی”، “نحوه و پروسه تولید چرم” یا مواردی شبیه این میتوانند مخاطبان محدود ولی مرتبط و مناسبی را به سایت شما جذب کنند.
خبر خوب این است که، هر چقدر کار تولید محتوا در زمینه کاری شما سختتر باشد برای شما بهتر است! زیرا رقبای کمتری خواهید داشت. محتوای عمومی براحتی در اینترنت قابل دسترسی بوده و منابع زیادی برای دریافت آن وجود دارد. راه ایجاد تفاوت در اینترنت ارائه محتوای تخصصی و ارزشمند است.
تا همین چند صد سال پیش “مهندس” واژهای مستقل و معنادار بود، ولی با گسترش علوم، شاخههای جدیدی به آن اضافه شد تا جاییکه اگر از کسی بپرسید رشته تو چیست و بگوید مهندسی بنظر بیمعنی میرسد و در سوال بعدی حتما میپرسید چه رشتهای؟ همین مسئله را میتوان به فروشگاه ها و سایتهای اینترنتی تعمیم داد.
اگر سال ۸۵ تا ۸۹ شما یک سایت دانلود داشتید همه میدانستند که دقیقا چه کاری انجام میدهید ولی امروز اگر بگویید که من سایت دانلود دارم حتما در مسیر اشتباهی قرار گرفتهاید! به مرور زمان عبارت «سایت دانلود» به «سایت دانلود فیلم» یا «سایت دانلود نرم افزار» تبدیل شد و امروز حتی رقابت در عباراتی مانند «سایت دانلود فیلم کلاسیک» یا «سایت دانلود نرم افزار موبایل» نیز دشوار شده است. این روند به همین شکل ادامه خواهد داشت و در صورتی موفق خواهید بود که در تولید محتوای با کیفیت یک قدم جلوتر از بقیه باشید.
۲٫ نحوه ارائه محتوا
در بسیاری موارد محتوای مورد نظر شما بسیار اندک است و بیش از چند خط ساده نخواهد بود. در این شرایط ممکن است ارائه آن بصورت متنی، جذابیت زیادی نداشته باشد و یا با توجه به متن کم مورد توجه موتورهای جستجو قرار نگیرد. تغییر در نحوه ارائه و افزودن جذابیتهای بصری میتواند کیفیت محتوای شما را افزایش دهد.
برای درک بهتر این مورد به یک مثال موجود بر روی اینترنت اشاره میکنیم. یک فروشگاه اینترنتی معتبر فروش کیف پول چرمی را در مورد اینکه چطور میتوانید کیف پول خود را کم حجمتر کنید ارائه کرده است. شاید اگر این پرسش را از هرکسی داشته باشید با چند راهکار ساده مانند خارج کردن کارتهای اضافی یا استفاده از کارت الکترونیکی بجای پول نقد مشکل را حل کند. ولی سایت Bellroy رویکردی متفاوت به این مسئله داشته و به همین دلیل نام آن در بین مشتریانش پر آوازه است.
روش درست ارائه محتوای سایت
این فروشگاه اینترنتی با ساخت یک ویدئو، یک صفحه مجزا و با بکارگیری المانهای گرافیکی عالی این مسئله ساده را شرح و بسط داده است، به شکلی که شما هم ممکن است با دیدن آن چند دقیقهای را سرگرم شده و یا حتی آن را به دوستانتان معرفی کنید. اگر بخواهیم نوع جذب بازدیدکننده به سایت را ارزشگذاری کنیم، استفاده از تبلیغات کمترین درصد بازدهی را خواهد داشت و ممکن است و ممکن است از هر ۱۰۰۰ نفر یک نفر به مشتری شما تبدیل شود. جذب افراد از موتورهای جستجو ارزشمندتر است و احتمال تبدیل بازدیدکننده به مشتری ۱ به ۱۰۰ خواهد بود. این عدد در معرفی شما توسط افراد به دوستان و آشنایان تفاوت چشمگیری خواهد داشت و ممکن است از هر ۳ نفر یک نفر در آینده به مشتریان شما بپیوندد.
تغییر در نحوه ارائه و افزودن جذابیتهای بصری میتواند کیفیت محتوا و شانس معرفی شما از طرف کاربر به دیگران را افزایش دهد.
۳٫ اهمیت محتوای تازه
طی سالهای گذشته موتور جستجوی گوگل توجه ویژهای به محتوای تازه موجود در سایتها نشان داده و بدلیل کسب رتبه مناسب در نتایج گوگل برای صفحات تازه، امکان رقابت سایتهای نوپا و کوچک با سایتهای بزرگ و قدیمی فراهم شده است. توجه گوگل به محتوای تازه در سایت شرایط مناسبی را برای وبمستران ایجاد کرده تا بدون ترس از جریمه گوگل نهایت استفاده را از آن ببرند.
بطور حتم شما نیز هنگام جستجو در گوگل و به ویژه برای کلمات کلیدی فروشگاه خود با فروشگاه هایی مواجه میشوید که در گذشته اثری از آنها برای کلمه کلیدی موردنظر در صفحه اول گوگل نبوده ولی به یک باره و در زمانی کوتاه در رتبه سوم تا دهم قرارگرفته است. در نظر داشته باشید که استفاده از این فرصت نه تنها بر خلاف قوانین گوگل نبوده و سایت شما اسپم نمیشود، بلکه مورد تشویق و تایید گوگل نیز میباشد. به همین دلیل برخلاف تکنیکهای رایجی مانند خرید بک لینک دیگر ترسی از جریمه سایت در آینده نخواهید داشت.
برای استفاده از این فرصت سه روش اصلی به شما معرفی خواهیم کرد ولی قبل از شروع به کار به دنبال کلمات یا عبارتی باشید که نتایج جستجوی گوگل در صفحه اول دچار تغییرات زیادی میشود. معمولا این اتفاق در عبارات طولانیتر بیشتر مشاهده میشود که در میان آنها میتوان کلمات پرجستجو و ارزشمند زیادی نیز یافت.
راهکارهای تولید محتوای تازه
۱٫ تولید محتوای تازه بصورت هدفمند
کلمات و عباراتی که با زمینه کاری شما مرتبط هستند ولی رقابت کمی در صفحه اول گوگل برای آنها وجود دارد و یا نتایج صفحه اول بطور مرتب تغییر میکنند را شناسایی کرده و یک محتوای تازه و مفید متناسب با آن تهیه کنید. اگر در تلاش اول و یا گذشت دو تا سه روز از ایندکس صفحه توسط گوگل خود را در نتایج صفحه اول مشاهده نکردید همین کار را با عبارتی طولانیتر و سادهتر امتحان کنید. با آزمون و خطا بخوبی با نحوه استفاده از این روش آشنا خواهید شد. گاهی اوقات عبارتی که گوگل بعنوان کلمه کلیدی محتوای تازه سایت انتخاب میکند با چیزی که در نظر شماست متفاوت است و فکر میکنید که جایگاه مناسبی بدست نیاوردهاید. قبل از نتیجهگیری ترکیبات مختلف و عبارات پرکاربرد متن خود را مورد بررسی قرار دهید زیرا ممکن است با لینک همان صفحه در عبارت دیگری به صفحه اول گوگل رسیده باشید.
۲٫ محتوای تازه برای مطالب قدیمی
همه ما تجربه این موضوع را داشتهایم که صفحه مشخصی از سایت در یک یا دو کلمه کلیدی رتبه بسیار مناسبی مانند نتیجه اول و دوم گوگل را داشته و بعد از گذشت مدتی جایگاه خود را از دست داده است. در این موارد استفاده از محتوای تازه و بروزرسانی آن صفحه میتوانید تاثیر بسزایی در بهبود رتبه و برگشت به مکان قبلی را داشته باشد. برای اینکار کافی است تا در حد یک پاراگراف توضیحات تکمیلی به متن خود اضافه کنید. البته در نظر داشته باشید که محتوای تازه شما مربوط به موضوع صفحه بوده و شامل کلمه کلیدی موضوع صفحه بوده و شامل کلمه کلیدی مورد نظر نیز باشد. در برخی موارد مشاهده شده است که قرارگرفتن نظرات جدید در پایین یک صفحه میتواند از نظر گوگل به معنی محتوای تازه یا بروزرسانی مطلب شناخته شود ولی استفاده ابزاری از آن و ارسال نظرات هرز توسط خود صاحب سایت ممکن است موجب کاهش رتبه آن نیز گردد.
پس از مدتی ممکن است امکان بروزرسانی یا افزودن محتوای جدید به یک صفحه وجود نداشته باشد، در این شرایط میتوانید مطلب جدیدی در همین موضوع نوشته و صفحه قبلی را با کد ۳۰۱ به آن ریدایرکت کنید. در نظر داشته باشید که این کار معمولا برای سایتهایی که در زمینه دانلود فعال هستند و نسخههای جدیدی از نرمافزارهای قبلی را معرفی میکنند بسیار مناسب است.
۳٫ محتوای تازه و مستمر
اگر شما عبارتی را میشناسید که به محتوای تازه رفتار مناسبی نشان میدهد و برای زمینه کاری شما با اهیمت است، میتوانید یک صفحه برای آن در سایت خود ایجاد کرده و بصورت مستمر اخبار و اطلاعات مربوط به آن را بروزرسانی کنید. بعنوان مثال برای یک سایت آموزش زبان انگلیسی ایجاد یک صفحه با نام «اصطلاحات انگلیسی» و افزودن مطالب مستمر به آن میتواند بسیار موثر باشد. در واقع این روش تنها دلیل موفقیت بسیاری از وبلاگها میباشد. اگر دقت کرده باشید در چند ماه اخیر آدرس یک وبلاگ در صفحه اول گوگل بندرت به چشم میخورد مگر آنکه بطور مشخص و تخصصی در یک زمینه خاص فعال باشد.
نکتهای که باید در نظر داشته باشید آن است که محتوای تازه به معنی تغییر محتوای قبلی سایت و انتشار دوباره آن نیست.
ممکن است شما به این فکر بیافتید که یک مطلب را به چندین بیان مختلف نوشته و هربار بعنوان محتوای تازه در سایت خود انتشار دهید!
جدا از تمام مسائل و نکات مربوط به سئو و محتوای تکراری این روش میتواند موجب نارضایتی بازدیدکنندگان سایت و کاربران شما شود. بسیاری از وبمستران تلاش زیادی برای جذب بازدیدکنندگان از طریق گوگل انجام میدهند ولی کوچکترین توجهی به حفظ آنها و تبادل به بازدیدکنندگان دائمی و وفادار انجام نمدهند.
تجربیات خود از ایجاد محتوای تازه یا بروزرسانی یک مطلب قدیمی و تغییرات ایجاد شده در رتبهبندی نتایج گوگل بر اثر این کار را با ما در میان بگذارید.